Click here OK!

Followers

Monday 5 March 2012

CERITA DALAM BAS


Mula-mula sekali aku nak nyanyi. GLORY-GLORY MAN UNITED....hahahahaha. Punya la seronok aku tadi sebab Manchester United menang. Dah la tak senang duduk dalam bas tadi sebab perjalanan bas lambat dari masa yang sebetulnya. Bukan apa, takut terlepas nak tengok bola. Aku tak pernah lagi terlepas tengok Man United punya EPL game. 

Tepat jam 1110 malam tadi aku sampai stesen bas sek 17, Shah Alam. Sepatutnya bas sampai 1030 malam sebab selalunya perjalanan dari Johor Bahru ke Shah Alam mengambil masa 5 jam. Aku tak senang duduk dalam bas sebab aku ingat game start pukul 1100 malam. Rupanya pukul 1200. hahaha. 

Pukul 515 petang tadi aku dah naik bas. Ok la kan bas gerak pukul 530 petang. Ingat lagi apa yang aku harapkan entri aku yang lepas???haha. Aku harapkan awek la duduk sebelah aku. Tapi hajat tak kesampaian. Lelaki yang duduk sebelah aku. Badan agak besar, tapi muka baik. Masa dia nak duduk tu aku senyum jek. Takkan nak tunjuk muka kecewa kan. hahaha. Aku tunggu dia duduk dulu baru aku tegur. 


Lepas hulur tangan salam, aku tegur dia dengan perkenalkan diri..
Aku : Li
Dia : (angguk jek)
Aku : Balik Shah Alam or Klang?
Dia : (Angkat kepala menandakan tak berapa nak dengar soalan)
Aku : Balik Shah Alam?? (pendekkan soalan)
Dia : (angguk kepala dan senyum)
Aku : Aku balik Shah Alam gak. Study UiTM. Student UiTM jugak ker??
Dia : (angguk dan senyum)
Aku dah terpikir dia ni bisu jek. Aku tanya lagi soalan dia kena jawab.
Aku : Kos ape??
Dia : Akaun (dia jawab dengan suara halus, kecik dan sengau).
Lepas tu aku terdiam........
Aku : oooooo..patut la malu nak cakap, suara kau problem rupanya (cakap dalam hati jek..hehe).
Aku senyum dan terus buat hal sendiri sebab dia dah mula pasang earphone kat telinga.
Mungkin dia malu nak bersuara dengan orang yang tak mengenali dia. Kalau aku, aku tak kisah pun macamana orang tu sekalipun, aku tetap akan hormat dia. Bibir dia pun macam sumbing sikit, (lambat perasan), patut la suara dia macam tu kan.  

Macam-macam hal juga masa dalam bas tadi. Bas yang aku naik biasa akan berhenti rehat kat restoran kat Yong Peng. Aku tegur dia lagi. Tanya dia tak turun ker?? Dia geleng jek. Aku suruh dia tengok-tengokkan beg aku, dia angguk kepala. Emmm..ok. Masa kat Yong Peng tadi dah nak setengah jam. Sebabnya ada dua orang perempuan (dalam lingkungan awal 40-an) tak reti-reti nak naik bas walaupun bas dah hoooonnnnnnnnn banyak kali. Diorang ingat nak piknik apa kat situ. Boleh pula makan rilek-rilek sedangkan satu bas menunggu diorang. Tak pernah naik bas agaknya kot. Masuk bas, dua-dua tersengih-sengih.

Dalam bas driver bukak lagu cina, orang belakang aku berbual macam kat kedai kopi, Air Cond sejuk tahap gaban. Kenapa gaban plak ni??haha. Sebab gaban kan power, kira sejuk yang power la tu. Mesti korang ada dengar-dengar juga kan ada orang lain cakap tahap gaban. Nasib baik aku ikut cakap mak aku tadi. Aku nak pakai seluar pendek jek, sebab masa nak gerak dari rumah tu hari tengah panas, tapi mak aku suruh pakai seluar panjang. Kalau aku pakai seluar pendek juga tadi, entah macamana sejuk dia. 
Ini la gaban. Aku suka tengok masa kecik2 dulu

Salah satu faktor besar lambat tadi sebab jalan sesak masa kat Nilai kalau tak silap. Tak tau sebab apa sesak. Mata aku sibuk memandang ke luar tingkap memerhatikan gelagat orang dalam kereta yang lalu lalang. Ada yang tidur, ada yang menguyah, ada yang merokok, ada yang angguk-angguk kepala(dengar lagu headbanging kot), ada yang menyusukan baby dia, hehe, ada juga yang manja-manja dengan pasangan. Maklum la, kereta bergerak perlahan, boring gaknya diorang. 

Masa jalan sesak tu driver tutup lagu, suasana sunyi. Cuma dengar bunyi air cond jek. Kedai kopi dah tutup, aman la sikit aku nak melayan perasaan. Tiba-tiba akak depan aku bukak lagu kat phone dia. Kuat plak tu. Takde earphone kak ye,,,, kesian. Dia bukak lagu Maher Zain, aku layankan, siap aku nyanyi sekali.(slow je la). Lepas tu dia main lagu Sedetik Lebih, aku saja nyanyi kuat sikit, lepas tu dia terus tutup. hahahaha.

Keluar jek tol batu 3, akak-akak depan aku sibuk suruh driver berhenti sebab nak kencing. Lama plak tu. Lepas diorang naik, bas jalan. Selang 2 kilometer, bas berhenti depan Petronas. Akak-akak tu nak turun situ. Dekat jek kot antara tol batu 3 dengan Petronas tu. Boleh jek kan kencing kat tandas Petronas tempat diorang nak turun tu. Mungkin dah tak tahan sangat kot. 

Emmm....tapi aku sabar jek dengan perangai orang dalam bas ni. Dah selalu naik bas jalan jauh ni, macam-macam perangai jumpa. Semua cerita pasal akak-akak tu orang yang sama. Takpe la. asalkan aku selamat sampai, sempat tengok game Man United, menang plak tu, hati aku senang. 
Ni la orang-orang yang jaringkan gol tadi.. Rooney 1, Young 2.


Ok, assalamualaikum dan selamat berblogging.................

20 comments:

Unknown said...

haha...tahniah menang,aku tngk online game tadi..

Ungu Violet said...

Ungu selalu naik bas mlm dr penang blik johor...senyap sunyi la bas tuh...sume bantai tido...drebar bas je xtido...heheee

AdaM Hawa said...

hehehe.. ragam org naik bas macam2 kan.. teringat dulu masa study kat kedah ngan kelantan.. hehehe.. yang muntah pun ada.. ish.. lawak.. bile teringat..

shahrazali said...

dalca - budak-budak aku mmg power..haha...

ungu - org johor gk rupanya....klu driver bas tido,,lain plak jadinya nnti..hehe..

adam hawa - pernah gk dulu duduk belakang org muntah...duduk2 dekat2 ngn budak berak kat pampers pun pernah..tu x masuk lg bau mat2 bangla..hehe..

Mun said...

huhu mcm2 ragam kalo naik bas nie..

*paling xsuka kalo ada lelaki yg ajak berborak.. konpem dpt jelingan maut.. haha

shahrazali said...

C.M.A - rilek la cik C.M.A....sy sllu jek ajak org sebelah borak...lebih2 lg perempuan..hehehe...takut ni klu terjumpa org perempuan mcm cik C.M.A ni dlm bas...

ch000tz said...

bola jarang tgk tapi tang gaban tu mmg tak pernah miss hahahaha

shahrazali said...

c'axoera - best kn tgok gaban..dulu sllu berebut tgok tv ngan akak sbb nk tgok gaban..

Noorieda said...

Bestnyer naik bas..lama tak naik bas..huhuuu...

Biasa la, lain orang lain ragamnya..(eh, tak ingat dah ayat betul dia) XD

Anonymous said...

macam2 ragam.
brother tuh malu n tak yakin diri kut..cian..

menyampah tul kalau de orang pentingkan diri sndri n xreti2 mintak maaf klu dh lmbat..

shahrazali said...

noorieda - dh lama x naik bas mmg akan rasa cmtu...bestnyer klu nai bas..hehe...klu dah selalu naik bas jalan jauh mcm sy ni,,rasa biasa dan sentiasa bersedia dgn gelagat org..

maya mustwany - cian dia kan..yg psl org lambat tu, mungkin dia rasa dia x lambat...sbb tu buat x tau,sengih2 jek...

ILA HonEyBuNNy said...

memang macam2 ragam dalam bus..tu xdak baby mennagis lagi...
wahhh..hati manyak senang noh..ehhehe

shahrazali said...

ila - baby menangis tu kdg2 maafkan je la..hehehe...baby2 x tau pape kecuali menangis kn..

~Cik Sweety~ said...

selain gaban. suria perkasa hitam pun bes jugak msa kecik2 dlu...

shahrazali said...

sweet honesty - cite tu tgok gk...yg skrg punya version dh x best..

Anis Adila Aris said...

kan ada hikmah di sebalik kejadian..
kalau bas tu tak gerak perlahan, penumpang tak buat hal, kan tak boleh tengok bola smpai habis..

shahrazali said...

Anis Adila Aris - btol tu anis...

Unknown said...

ahaahhaa mcm2 hal dlm bas kan... naseb bek menang plak MU :)

iAmCekbolat said...

sian akk tu xde earphone.. shah melayan jugak lagu tu =='

haishh,nsb smpaijgak.. ekekke

shahrazali said...

emy zulaiha - tu la pasal...kemenangan MU mengubat hati sy...hehehe...

cik bolat - kesian kan akak tu...mcm nk pagi dia pnjm headphone jek..

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA