Click here OK!

Followers

Sunday, 1 April 2012

AKU ADA ALAHAN MAKANAN. KORANG HADOO??


Tau apa itu alahan makanan (alergi)?? Mengikut fakta yang aku rasa-rasa sendiri, alahan makanan adalah kita tak boleh makan sesetengah makanan tu. Kalau kita makan juga, ada la sesuatu terjadi pada kita. Nak tau lebih lanjut atau secara fakta (kot), klik SINI.

Macam aku ni, aku alergi dengan makanan laut. Makanan laut seperti sotong, udang, kerang, kupang, dan macam-macam lagi. Tapi semua ni la yang aku suka makan tau. Aku tak boleh tahan nafsu makan kalau ada lauk-lauk makanan laut depan mata. Asyik rasa nak makan jek. Kenapa lah benda yang kita tak boleh la kita suka kan. Lauk mak aku yang aku feveret adalah Sambal Sotong. Masyuk beb. 

Doktor pernah cakap kat aku, makanan berminyak pun aku kena kurangkan macam telur goreng, ayam goreng, dan semua makanan laut yang bergoreng. Habis apa aku nak makan??? Doktor kata " you kena makan banyak sayuran, ikan pun yang kukus or rebus punya, telur pun rebus punya". Sedih aku mendengarnya. Macam orang dalam pantang. Dah lama dah sebenarnya doktor pesan ni. Sejak aku dewasa la. Dalam lingkungan umur 18-19 aku mula tau.

Apa akibatnya kalau aku makan makanan laut dalam kuantiti yang banyak?? (dua,tiga ketul dah dikira banyak ok, doktor tak bagi lansung kalau boleh, tapi dia kata "rasa satu sajalah")

Badan aku akan rasa kegatalan, muka aku gatal. Kalau dibiarkan, nanti akan jadi merah-merah. So, setiap kali aku makan makanan laut dalam kuantiti yang banyak, aku akan sapu ubat tiap-tiap malam bagi mengelakkan kegatalan. Ubat dah la mahal, ubat krim satu RM12 kalau kat tempat aku, tapi RM14.50 kalau kat Shah Alam. Beza betul harga tempat aku dengan Shah Alam ni. huh. 

Lagi satu, aku ada alahan dengan makanan kekacang. Kacang Ngan Yin, kuaci, macam-macam kacang lagi la aku allergi kalau makan banyak. Benda pertama yang gatal adalah hidung aku yang tak mancung ni. Ini semua mungkin sebab aku ada resdung yang kuat. Semua orang akan ada resdung kan, cuma kuat tak kuat jek. (agaknya la). Tapi aku degil. Makanan kekacang ni la jadi feveret aku lebih-lebih lagi bila depan tv tengok bola. Nak buat macamana kan, aku ni degil. 



Mak aku punya sambal sotong terbaik, kakak aku punya sambal udang pun terbaik, aku suka gilerrr makan kuaci dan kacang depan tv. Ini semua salah disisi kesihatan aku, tapi aku tetap berdegil. Kenapa perkara yang tak boleh la kita suka nak buat kan. Lumrah manusia biasa. Tapi aku punya allergi ni takde la sampai tahap kritikal yang boleh membawa maut or sewaktu dengannya. Tapi masih ditahap yang boleh dikawal. Alhamdulillah. 





Korang ada alahan makanan macam aku?? Kalau ada cerita la sikit. 

28 comments:

محمد شهريل القنيطري said...

adoi hilang nikmat dunia..sorry baru dapat blogwalking..hehe

LiNda said...

setakat ni aku xde pape alerg..cume aku xleh kerap mkn seafood sbb resdung...tp aku mkn jer..hehe.sayangnye weh,byk gile ko kne pntang...

azalia hjsalleh said...

saya alah kepada kekacang =(
sedih sgttttttt

mira maisara said...

xboleh makan seafood? ruginyer laa.. -.-

AdaM Hawa said...

buat masa ni semua boleh makan rasanya.. hehehe.. Alhamdulillah..

yad'z said...

saya alah pada makanan laut, kekacang dan ayam.. fuuuu~ dahlah feberett.. uhuk2.. tapi kalau dah gian nak makan., makan jekk.. ubat kan ade.. huhu

shahrazali said...

dalca :
hilang la sket....tp kadang2 aku makan jek..hehehe...


linda :
byk la jgk...tp klu dah depan mata,,makan je la...hahaha...resdung aku pun kuat tau..


azalia hjsalleh :
sy alah jgk....tp makan jek kdg2,,lepas tu hidung gatal..hehe..


mira maisara :
bukan x boleh terus,,tp x boleh byk...sllu gk mkn steamboat,, lepas tu mlm2 terus gatal badan..


adah hawa :
bagus la cmtu.....jaga kesihatan jgk ye..jgn bedal jek semua..hehe..


yad'z :
sama laa...hahaha....alergi,,tp tetap nak makan jgk...mlm2 sapu ubat la..

Domu-kon said...

misz domu pun alah binatang2 dan haiwan2..tapi makan gak..hehehe..

then mula la muka bengkak2.. gelupas kulit..tapi apakan daya tak mampu menolak ayam..ikan,,sotong etc..

misz domu ada krim.. krim uitm di hatiku..free... :)

shahrazali said...

Domu-kun :
sma la kita...alah cmne pun makan jgk..

krim pun UiTM sponsor ek..mmg UiTM dihatiku la ni..hehe...

sy x pernah cuba krim lain selain yang sy pakai skrg ni...takut x sesuai..walaupun free dari UiTM..

♥ aeryn ♥ said...

reen alahan dengan rendang.. kalau makan, fuhhh wajib sakit perut dlm masa sminggu!! hehe

Cik Yatt said...

ciannyw ade alahan ngan mknan..xbestkan cmtu.cik yatt alhamdulilah takde alahan pape..

folo sini

shahrazali said...

aeryn :
itu dikira alahan ker???hehehe...sedap tu mkn rendang...mungkin sbb aeryn tak boleh makan terlalu berempah or pedas kot..


cik yatt :
mmg btol2 x best...tp sllu jek mkn apa2 yg x boleh tu...hehehe..bagus cik yatt xde alahan pape..

MaYa MustWany said...

fuhh sentap ek tengok keenakkan..hahaha

mas dulu masa kecik,allgic makanan laut. Pun sama tak leh makan lauk fav mas. So mas memang tak makan sgt lauk2 tuh.

Just setahun dua ni je baru mas jinak2 balik makan. Allhamdullilah tak de kene dah.hihihi..(baru lepas balun udang galah goreng tepung..fuhh nyummy..)

shahrazali said...

maya mustwany :
best giler makan udang goreng tepung...hehehe...klu ada depan mata,,shah makan jgk..hehe..

MaYa MustWany said...

nasib baik bukan depan mata,...(selamat my udang goreng tepung)hahhaha

aniswany said...

hmm anis stakat ni tolak batu dgn kayu je..xdak alah2 ni..hihi

alyn adnan said...

siannye ade alergy , kite xde .. wee :D hehehe

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

dulu alergik udang... pastu degil... makan je udang tu..lantak arr gatal hidung, merah mcm badut...

skang..dah x alergic.. kehkeh... sbb dah terbiasa mkn...

rugi oooo kalo xmkn mknn laut... sedap..sedap.. hehe

c'axoera ヅ said...

heheh macam sama ajer content ngan entry kat sini hahahahahaha U TIRU KANN kkekekeekeke cuba try check! link ni

http://ch000tz.blogspot.com/2012/03/tell-me-whywhy-why.html

shahrazali said...

maya mustwany :
haaa..tau pun nasib baik...hehehe...allergi2 pun shah makan jgk tau...


aniswany :
hamboiiiiii...tolak batu n kayu jek..lain2 boleh makan la ek..daun??hehehe....bagus la xde allergic kn...puas hati dpt makan semua..


alyn adnan :
kesian kan....bagus la klu xde..tp jaga jgk tau pemakanan alyn..


C.M.A :
jadi,,kesimpulannya kita kena biasakan makan la kan utk elakkan allergi ni...btol cmtu???hehehe..


c'axoera :
sama ker???x tau plak....i x tiru ok..hehehe...i nk check la ni..

J.Syazwana said...

aku ade resdung tak teruk jugak. so tak boleh makan seafood. tapi aku bantai jugak. hahaha !

shahrazali said...

J saywana :
sama la kita.....boleh x boleh,,,bedal je la...

MaYa MustWany said...

dah tahu allergic jgn gataiiii nak makan pak cik oii..tahan sikit.demi kesihatan.

shahrazali said...

maya mustwany :
kadang2 mmg tahan....tp kadang2 ada jgk yg x tahan....lg2 ngn sambal sotong masakan mak...peerghh....

alyn adnan said...

oke abg shah , tersilap nk panggil abg mas plak tadi =='.. hehe

shahrazali said...

alyn adnan :
nk buat comel la tu silap2 cmtu...hehe...nsib baik mmg comel..

althanote said...

mmg ade pun,stress btl.tp klau dh trase sngt nk mkn tu mmg mkn jgk stu due,pastu mnum air limau msm,kurng ckit rse alah tu,

Ubat Resdung said...

Cuba try Ubat Resdung Bella Formula, insyaallah yg terbaik setakat ini di Malaysia.

Klinik Keluarga & Surgeri Bandar Baru Sungai Buloh pun suggest ubat ni. hehehe :)

http://ubat-resdung.com/

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA