Click here OK!

Followers

Thursday, 5 April 2012

AKU TAK SUKA MEREKA-MEREKA NI


Aku tak suka mereka. Siapa mereka ?? Mereka-mereka ini adalah pemandu-pemandu yang suka buang sampah keluar dari kenderaan mereka. Apa salahnya sampah-sampah seperti tin minuman, botol air atau plastik makanan disimpan dulu dalam kereta sendiri dan dibuang bila dah sampai ke tempat yang dituju. 

Adakah mereka-mereka tidak tahu apa itu menjaga kebersihan semasa memandu di jalan raya?? Aku sangat tak paham mereka-mereka yang berperangai macam ni. Tidakkah mereka tahu ada kemungkinan sampah yang mereka buang sesuka hati di jalan raya boleh mengakibatkan kemalangan kepada pemandu dan penunggang lain di jalan raya??

Antara contoh sampah-sampah yang pernah mereka-mereka buang di depan aku semasa memandu atau menunggang di jalan raya adalah :






 Apa salahnya sampah-sampah ini dikumpul dan dibuang di tong sampah kan. Lagi bagus buang dalam tong kitar semula. Dapatlah jaga kebersihan jalanraya kita dan kawasan sekeliling kan. Bila negara kita bersih, rakyat hidup sihat, pelancong ramai datang, ekonomi negara pun akan berkembang. Berceramah plak aku. hehehe. 

Baru-baru ni aku hampir tergelincir masa bawak motor sebab terlanggar botol air mineral yang orang dari kereta depan buang. Series bahaya. Nasib baik aku penunggang berpengalaman. Kalau tidak, memang jatuh la. Lagi satu kes, terlanggar tin minuman yang dengan selamberrr mereka-mereka ni buang ke jalanraya melalui tingkap kereta. Aku berjaya mengelak, tapi hampir terbabas. Kalau jumpa dengan mereka-mereka ni, aku akan cuba memotong kenderaan mereka dan memberi satu jelingan maut dengan muka marah pada mereka. Kalau yang rasa bersalah tu, memang mereka akan angkat tangan tanda maaf la. Ada yang jenis tak makan saman, diorang buat bodoooo jek. 

Cerita pasal dulu, aku pernah marah 'awek' aku sendiri sebab dia buang sampah (bekas minuman plastik) ikut tingkap kereta. Masa tu dia merajuk sakan, aku biarkan jek sebab dah pesan banyak kali jangan buang sampah keluar dari kereta. Lepas dah lama sikit, aku 'slow talk' la dengan dia, baru dia minta maaf kat aku. hehehe.

Kepada rakan-rakan blogger ku sekalian. Jangan lah amalkan tabiat buruk ni ok. Jangan buang sampah keluar dari kenderaan masing-masing. Kat dalam bas selalu ada amaran macam ni ~~Jangan membuang sampah keluar dari kenderaan ini~~.. kan??kan??

Budak kecik pun tau nak buang kat mana. 

Ok,, assalamualaikum dan selamat berblogging............
Thanks sudi baca. Cerita la sikit kalau korang ada pengalaman yang sama macam aku.. Aku tak suka mereka-mereka. Korang?? 

24 comments:

nur_za said...

amboi..burger sebijik..diorang buang..kalu yg tu dia buang..kamu apa lagi..tangkap la..hehe =)
jmpt komen enrty nur
ceritaladiespurple.blogspot.com/2012/04/zaman-kanak2-tora-datang-lagiyea.html

MaYa MustWany said...

aah..orang yg tak de sivik je wat mcm tuh..jerit je hoi!
hahah

mas pun kalau de tak puas hati,memang jelingan kilat kat org salah tuh..hahaha


mas sllu kmpul bnyk2 dlm kete..then buang kat umah.bkn ssh mna pun

CikMai said...

geram kan..macam mana la malaysia nak bersih...kena bnyk kesedaran lg rakyat nie

saffiya_aleesya @ echa said...

selain brg2 kat atas tu ada lagi ler bro macam tisu..aku pernah kena cam kau gak, ada lori depan kereta aku buang bekas makanan polisterin..melayang2 laa bks tu kena keta aku..memang mcm har** ler!!

Putry said...

putry pun tak suka jugak bende2 cm ni.. tapi kebnyakan nye diorang bukan reti nak displinkan diri diorang untuk tak buang merata2 sampah ni... kdg tu ikut tangan je.... suka hati je.. diorang bukan pikir orng lain dah sabar je laaa..

datang singgah menyinggah sekali folow bolg ni.... salam kenal

starzieti said...

aku pun tak suke orang buang sampah merate2 or atas jalan raye. goram beno !

shahrazali said...

nur_za :
klu burger sebiji yg fresh lg,,xpe la...ini sampah2 burger yg dicampak keluar tingkap..



maya mustwany :
kdg2 klu geram sgt,,,jerit jgk...shah pun sama..kt dalam kete mmg dah siapkan plastik untuk sampah..bila dan sampai,,buang je la dlm tong..



cikMai :
btul tu....mereka-mereka ni mmg blum sedar lg...hanya pentingkan diri..



echa :
mmg mcm har** pun....sgt x patut..sje jek diorg buang lebihan makanan ke luar kan..sgt tidak bermoral..



putry :
salam kenal putry...
btul tu....diorg x berdisiplin...tak sekolah punya orang,(haaa,,kan dah terkasar..hehe)..



starzieti :
geram kan...rasa nak paksa diorg berhenti,,turun dan ambik balik sampah2 tu..

nur_za said...

=) hehe.. nur tak pernh kna lgi la..kmu slalu kena erk

shahrazali said...

xde la selalu,,kdg2 je la.....

LiNda said...

memang geram manusia macm ni, sesuke ati dorang je nk buang sampah smpai tak reti pikir bahaya kat penunggang motor kan. Haissshh..ko sound je la dorang tu..

AdaM Hawa said...

tiada sivik namanya.. kan? betul ke salah..

CINTA UNTUK KITA said...

sama la.. sama.. kyra tak suka mereka mereka itu.. huhu ;p rs nk amek smpah tu then baling balik kat mereka meraka itu.. hehehe...

Badrina Ibtisam said...

Betul2! Suka entry ni. Hehe. Kdg2 siblings sy pun mcm ni jgk, sy pun marah ah dorg.. Hehehe

J.Syazwana said...

betul2. even aku kalau nak buang sampah tempat awam pon rasa macam bersalah sangat. huhuhu.

shahrazali said...

linda :
mmg mmbahayakan mat2 motor mcm aku ni....kdg2 mmg aku sound,,tp kdg2 sabar je la....(sbb x dpt kejar..hehe)



adam hawa :
btul la tu.....hehehe...diorg ni byk pentingkan diri jek..



cinta untuk kita :
hamboiii....garang btol kyra ni..hehe...nnti diorg plak xcident klu kyra baling balik kt diorg..bahaya gk kn..rasa2 nk buat xpe,,jgn buat btul2..hehe..



badrina ibtisam :
tekan like klu suka..hehehe...klu sibling sendiri lg bagus nk tegur kn...drpd org lain tegur,,baik kita yg tegur..



j.syazwana :
sama la....tempat awam dah la ramai org perhatikan gelagat kita..mmg rasa bersalah la klu buang sampah merata..

LubLy said...

xtgk citer pasal plastic nieh..

tgk kertas burger skang nieh pun dh mleleh air liur nieh..=.=

Cik Puan Muda Umi said...

haritu naik moto,masa nak potong 1 keta ni,rilek je awek dia buang sampah,lekat kt helmet saya,,cisss betul..geram ngan org mcm ni..huhu

shahrazali said...

lubly :
hahaha.....tgh laporr ker lebly..baru tgok kertas burger dah terliur..

shahrazali said...

cik puan muda umi :
geram kan umi......sampah ape tu sampai melekat kt helmet???hehehe...

محمد شهريل القنيطري said...

betoi tu,bnda simple pon x blh jaga,kalo buat mcm tu kat rumah mereka tau plak mrh..

shahrazali said...

dalca :
klu buat kt rumah diorg,,,mau mengamuk mereka-mereka ni...cmtu la sikap org pentingkan diri..

alyn adnan said...

hrgghh!! tawu takpe.. takde tanggungjawab btul kan.. lagi2 kalau buang time tgh bwk p2 sampah kena cermin kete belakang.. mak aii :/

shahrazali said...

alyn adnan :
btul..diorg x bertanggungjawab... emm.....p2 tu pe yek??hehe...

alyn adnan said...

diorang tak , tak... er.. ntah .. hehe

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA