Click here OK!

Followers

Wednesday, 4 April 2012

All about me (My name is……)


Untuk Entri kali ini, aku nak bercerita pasal sejarah nama aku sendiri
Cerita pasal aku, letak gambar aku la kan. hehe.


Nama penuh aku Shahrazali bin Sahlan. Maksud nama Razali = Bulan yang penuh (bak kata mak aku la), Shah tak ada maksud kot. Nama panggilan aku banyak. Contohnya Zali, Jali, Yoli, Shah, Az, Razali. Lain orang kadang-kadang lain cara panggilan kat kita kan. Ikut la kawan-kawan dan saudara-mara aku selesa nak panggil apa. Nama Razali ni dicadangkan oleh pakcik aku. Bila dapat cadangan nama tu, mak dan abah terus setuju dengan nama tu.
 
Mak aku ada cakap dulu sebelum nama Shahrazali ni dicadangkan, ada yang cadangkan nama aku Shahmubarak. Masa mula-mula aku dapat tahu, aku ketawa sebab nama tu nampak macam kelakar walaupun pada hakikatnya Mubarak tu ada maksud yang bagus. Aku pun tak tahu sebenarnya maksud Mubarak, aku cakap maksud dia bagus sebab aku kaitkan dengan Ramadan al-Mubarak. Aku tak pernah jumpa lagi orang nama Mubarak kecuali sorang pelakon lelaki tu Mubarak Majid. Agak-agak la kan, kalau nama aku Shahmubarak, mesti ada orang panggil aku dengan panggilan Barak. Dah nak dekat dengan perkataan berak dah. Hahaha. 
 
Kenapa mesti ada Shah?? Sebab semua adik beradik aku ada nama Shah. Bermula dengan abang aku yang sulung nama dia Shaharuddin (dah meninggal pada tahun 1978, umur dia 12 tahun masa tu. Aku tak lahir pun lagi). Abang kedua nama dia Shahanizam (sekarang jadi abang sulung la), lepas tu kakak aku yang pertama Shahzalina, dan kakak kedua Shahfaezah. Yang last dan bongsu aku la Shahrazali. Dulu kalau ada orang call rumah aku, nak cakap dengan Shah, mesti nak kena tanya balik Shah yang mana.  
 
Korang pun mesti ada juga kan sejarah terciptanya nama-nama korang. Kongsi la sikit kat sini. Beritahu juga apa maksud nama korang yang indah-indah tu. Tinggalkan komen ye. Nak buat entri juga pun takpe. hehe. Jangan lupa bagitau kalau ada buat. Kalau laaaa....hehe..
 
Ok, assalamualaikum dan selamat berblogging.............. 

18 comments:

hanniKASIM said...

Salam ya Shah, ismi Raziedahanin. Maknaha ... hehe speaking arab kejap..nama panjang tu xde maksud pun.. tapi hanin tu maksudnya kesayangan..

*Mubarak = diberkati

hanniKASIM said...
This comment has been removed by the author.
CekbOlat-bOlat said...

ade jugak maksud !!!

name bolat takde maksud :'(

harap je glemerrr

shahrazali said...

hanniKASIM :
oooo...sedap nama tu....n thanks bgtau maksud Mubarak k..


cek bolat :
tnye la mak bolat...msti ada punya maksud tersembunyi tu..

Domu-kon said...

rasanya.. shah itu maksudnya raja.. my friends pun ada shah di pangkal.. dia gtau shah stands for raja.. :)

Ayuni said...

hm, br tau....

Cik Yatt said...

wah..semua ade shah..best..

eh sme la ank bngsu gak..hihi

Cik Puan Muda Umi said...

bulan yg penuh ye..hehe..kalau letak shahmubarak pun takpe,kalau panggil barak,ada la iras2 bunyi barack obama,tak ke glamer tu..hewhew

p/s:dh letak dlm bloglist saya jugak..hihi..;)

MaYa MustWany said...

ek eleh bongsu..alorh2..manja la tueww....
hahahah

sama la..klu umah mas..kene bgi nma full..coz akak n adik mas nma mas gak.except abg2 mas.

shahrazali said...

domu-kun :
oooo..ye ker...thanks misz domu bgtau...



ayuni :
emmm.....



cik yatt :
best kan.... Shah Rukh Khan pun shah jgk..hehhe...



cik puan muda umi :
hahaha..masa tu mana nk tau barack obama jadi presiden US kn..hehehe..
thanks umi..



maya mustwany :
dulu kecik2 manja la...hehehe...skrg dah besar panjg kot...kita plak manjakan mak ayah plak kn..hehe...

AdaM Hawa said...

nama sy tiada sejarah.. tapi semua adik beradik huruf depan dia H.. 5 beradik.. 5H.. lelaki je ada 2 patah perkataan.. perempuan semua 1 patah perkataan.. ;)

CINTA UNTUK KITA said...

NURSHAKIRA = CAHAYA KESYUKURAN :)

Amin.. ada nama yg baik..thanks mak abah.. huhu..

Ms skolah rndah di kenali as IRA, da msuk mngah jd SHAK..hehe then msuk tknik jd KYRA smpai la skrg.. tp kt rumah mmg dr kecik org pgil AYONG.. huhu konon pgglan ank sulung klau ikut blh org perak.. abah Kyra le cerita.. hehe..

*jd pnjg lak komen ni*

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

hehe..bleh laa aku wat entry psl sejarah nama aku pas nie...ngeee~

shahrazali said...

adam hawa :
senang jgk kan kalau nama 1 perkataan jek...mmg sng org lain nk ingt nama penuh kita..



cinta untuk kita :
sedap dan bermakna nama tu tau.....
kn dah ckp dulu kan,,sy suka dgn nama kyra tu..hehehe..suka sebut nama kyra tu..



C.M.A :
buat jgn x buat..hehehe...bru bleh cite panjang kn..

♥ wawawawa ♥ said...

adk bradik sy pun suma mula dgn 'khai'

shahrazali said...

wawawawawawa :
cam terlebih jek wa nyer...hehe...ape nama penuh wawawawa???

nur_za said...

nakal betul ejek wawawa tu..keh2

shahrazali said...

nur_za :
shah x ejek dia la...hehehe...pandai2 jek nur ni ek..

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA