Click here OK!

Followers

Thursday 19 April 2012

HATI GELISAH MAK MASUK HOSPITAL



Dah lebih kurang 3,4 hari aku tak online. Ada korang perasan aku menghilang ?? Ada korang perasan aku tak terjah blog korang?? Kalau pembaca setia aku, mesti perasan punya la. huhuhu. Aku minta maaf tak berkesempatan nak online dan blogwalking kat blog korang ok. Jadual aku untuk 3 hari ni terlalu sibuk ulang alik dari rumah ke hospital dan berjaga di hospital. 

Hati aku gelisah sangat 2,3 hari ni. Sebab mak aku kena masuk wad di Hospital Pontian. Mak aku masuk wad hari sabtu malam ahad lepas. Hari ahad pagi tu la aku bergegas balik ke Johor. Naik bas pukul 9 pagi dari Shah Alam, sampai JB pukul 2 petang, lepas tu naik bas dari JB pukul 3 petang sampai ke Pontian pukul 4 petang. Pukul 430 petang aku sampai ke Hospital Pontian untuk berjumpa Ibu tercinta. Ok la sampai sana pukul 430 petang sebab memang waktu melawat pesakit kan. 

Hari pertama aku stay sampai 9 malam. Esoknya isnin aku datang kol 11 pagi, jumpa mak aku kejap, then tunggu waktu melawat baru masuk. Waktu melawat pukul 1230 - 2 petang dan 430 petang sampai 7 malam. Pukul 10 malam baru aku balik rumah. Sampai rumah terus tidur. Hari kedua pun sama, tapi malam rabu tu aku kena tunggu kat hospital sebab kakak aku kena balik Pasir Gudang, kakak lagi sorang siang kerja, malam kena jaga baby plak. So malam rabu tu aku berjaga la kat hospital menunggu kat luar wad in case jadi apa2 kan. Lelaki tak boleh berjaga dalam wad perempuan, tapi perempuan boleh berjaga dalam wad lelaki. Pagi rabu dalam pukul 7 pagi aku balik rumah lepas masuk dalam wad jumpa mak aku kejap. Tengahari tadi(rabu) aku datang balik, dan aku dengar berita baik dari doktor yang mak aku dibenarkan balik rumah. 

Alhamdulillah. Aku dah risau giler tadi. Sebab memang hari ni aku akan balik ke Shah Alam sebab hari khamis ni ada test ENT. Jadi tak ada oang nak tunggu kat hospital malam-malam. Lepas dengar jek berita tu, terus aku menghela nafas lega yang amat sangat. Tak ada la aku risau sangat kan sebab mak dah boleh balik rumah walaupun keadaan mak masih lemah lagi. 4 hari duduk dalam wad hospital kan, memang la badan jadi lemah.

Mak aku ada sakit macam-macam juga. Darah tinggi, kencing manis tu memang ada. Hari tu mak aku masuk hospital sebab demam dia teruk sangat. Badan menggigil dan dia tak kenal orang. Sebab tu bawak pergi hospital tu. Sampai jek hosptial, doktor kata ada jangkitan kuman pada saluran kencing. Bila keputusan x-ray dah keluar, doktor kata plak ada tanda-tanda paru-paru berair sebab ada lendir-lendir pada paru-paru mak. Apa yang merisaukan aku hari pertama masa masuk hospital tu mak aku meracau-racau macam orang hilang ingatan. Kandungan gula dalam badan rendah sangat. Tekanan darah pun rendah. Doktor ingatkan kat kitorang adik beradik yang dia pun tak pasti apa jadi 2,3 hari lepas ni (doktor cakap masa hari ahad). Cuma doktor kata kitorang kena bersedia untuk apa2 kemungkinan dan pastikan mesti ada waris terdekat sentiasa ada bersama mak. Memang la aku gelisah habis masa tu kan.huhuhu. Sekarang ni alhamdulillah. Kesihatan mak aku dah semakin baik dan stabil. Sebab tu doktor bagi balik rumah. Sekarang mak aku ada kat rumah la. Duduk rumah senang kakak aku nak tengok kan. Jiran-jiran sebelah pun ada boleh tolong tengok-tengok kan. Kadang-kadang bagus ada jiran yang busybody macam jiran-jiran aku ni. Diorang sangat ambil berat pasal kejiranan mereka.




Aku sekarang dah ada kat Shah Alam. Malam ni nak study untuk test esok dan siapkan assignment Islamic Business jumaat nak kena hantar (kena tulis tangan plak tu). huhu. Semoga mak semakin pulih dan dijauhkan daripada penyakit merbahaya. Walaupun mak aku dah balik rumah, aku tetap rasa risau dan gelisah ni. Sebab mak masih kelihatan lemah. Aku akan selalu doakan mak aku. Korang pun doakan sekali k. Love you all. 




Ok, assalamualaikum dan selamat berblogging..................................

29 comments:

Putry said...

ye la putry ade pasan nape abg shah tak approve komen2 kiteorang lagi.. rupanya mak sakit ye....


abg shah putry baca entry ni teringat time putry jaga mama putry sakit dulu kat hospital... huhu mmg perit bila mama sakit.... samapai putry tak sanggup nak tengok mama kat wad.. ye la dengan wayar banyak kat badan.. pastu mesin2 banyak kat tepi die.... putry ingat dah tak leh ngan mama dah time tuu.... tp allhamdullilah mama kuat.... sekarang dh sihat n boleh joging ngan putry dah pagi2 ihihiih...


btw semoga kesihatan mak abg shah dalam keadaan sihat, amin amin amin...

pd abg shah gud luck tomorow... wat elok2 exam.... :)

shahrazali said...

putry :
thanks putry...sedih kn bila tgok mak kita bercucuk sana sini...

mak abg shah dah byk kali jgk la masuk hospital..cuma kali ni mcm teruk sket..

abg shah kena sntiasa alert dgn kesihatan mak,,sbb tu abg shah terus balik bila mak dh msuk hospital..

takut jadi mcm dulu,,x sempat nk tgok abah...huhu..

Anonymous said...

semoga emak cepat sembuh. sama-sama kita doakan....

shahrazali said...

rapunzeel cikilolo :
thanks ye....

Unknown said...

Umur mak shah berapa tahun ye??

Anonymous said...

sayu jek hati bace citer2 tak best psl org yg penting mcm ibu...
moga makin sihat & cepat sembuh..
btw, gudlak 4 ur exam k..

shahrazali said...

linda wahed :
tahun ni 66 tahun... mak sakit2 teruk mula 2 thun lepas, selepas arwah abah meninggal..



BP Boy :
amin....thanks BP Boy...

Ungu Violet said...

bertuahnya mak shah dpt anak mcm shah nih..:)

semoga mak shah sentiasa sihat dan dilindungi Allah selalu..Amin.

shahrazali said...

ungu violet :
thanks ungu.....tp apa sangat la yg shah buat klu nk banding apa yg mak dah korbankan utk kita kan...dh jadi tanggungjawab anak2 cmtu kan..

Cik Farhana said...

No wonder la lama xupdate .

Sedih baca entry nih ~ tp Sakit itu takdir & sembuh itu jg takdir. Tp takdir boleh ditolak dgn kta melakukan Doa .

Anggaplah sakit mak shah ni sbg satu rahmat dr Tuhan sbb dia beri kesabaran & keredhaan utk mak shah harungi kesakitan tuh . Semua ketetapan Allah pasti ada hikmah dan baiknya kan cuma kdg2 kita belum dpt melihat kebaikan tuh . tp p'cayalah , tuhan maha mengasihani & adil..dia bg kesakitan yg t'amat untuk hapus dosa mak shah. Ameen ~

Usaha n doa bnyk2 and last skali tawakkallah . InshaAllah ~

shahrazali said...

cik farhana :
thanks atas nasihat farhana...segalanya adalah ketentuanNya kan...

LiNda said...

patotla aku duk tunggu2 ko update entry senyap je. Jage mak ko elok2 ye shah, Alhamdulillah mak ko dah ok..Gud luck bro utk test ko...:)

AdaM Hawa said...

bile ibu sakit.. memang jiwa tak keruan.. resah gelisah.. hanya Allah yang tahu.. lagi-lagi bile kita hanya ada ibu saje.. moga ibu shah cepat sembuh ya..

LubLy said...

redha dgn apa yg blaku..semoga sentiasa bersama dgn ibu..

J.Syazwana said...

teringat masa mak aku masuk hospital tahun lepas. sebab demam teruk tak baik2. mak aku pon ade kencing manis jugak. tapi takde lah sampai meracau semua kan. hmmm. pape pon aku doakan mak kau cepat sumbuh ye. doa banyak2 :)

shahrazali said...

linda :
thanks linda....x dpt nk on9,,sbb tu x update....



adam hawa :
btul tu...shah cuma ada ibu jek skrg..abah dah pergi 2 tahun lepas....sbb tu setiap kali mak sakit,,rasa risau sangat tu..



lubly :
mmg klu boleh nk luangkan masa lebih ngn mak....




j.syazwana :
thanks syazwana....org tua mmg senang nk demam kan..

Mun said...

Alhamdulillah.. tumpang lega bila tau mak kamu makin baik dan stabil...

insyaallah.. mudah2han kesihatan mak semakin baik... kena selalu pantau nie..

shahrazali said...

C.M.A :
btul tu...mmg kena pantau selalu...thanks cik moon..

CikTeddyCorner said...

moga abg shah sabar dgn ujian ni..mmg hati x senang kalo melibatkan keluarga ni..moga Allah permudahkan..amin!

shahrazali said...

o cik teddy :
amin....thanks cik.....

nina said...

Semoga mak kau cepat sembuh. Banyakkan berdoa kepada Tuhan. Aminn..

shahrazali said...

ninaa :
aminn.....thanks nina..

Cik Puan Muda Umi said...

untung mak dapat ank mcm abg shah ni,bertanggungjawab..bagus2..semoga mak cepat sembuh ye...:)

Domu-kon said...

semoga mak shahrazali kembali sihat dan dapat menjalankan aktiviti dengan jayanya.. :)amin

shahrazali said...

cik puan muda umi :
tp abg shah rasa lg untung dapat mak mcm mak abg shah....thanks umi..



domu-kon :
amin....thanks misz domu..

CINTA UNTUK KITA said...

i love you mum.. moga mak cepat sembuh.. amin..

*bleh kn kyra pgil mak..:)

shahrazali said...

cinta untuk kita :
thanks kyra.......bleh jek..hehe..

Anonymous said...

sabar la yea.dugaan tuh.
allhamdullilah mak shah dh hmpir smbuh kn.jguk2 n sllu2 la tnya kbr yea.insyaAllah mas doakan mak shah sntiasa sihat n hppy.kirim salam pd mak shah.

shahrazali said...

maya mustwany :
thanks mas....alhamdulillah mak makin ok skrg...shah pun tgh bercuti ni..stay ngn mak kt rumah..

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA