Click here OK!

Followers

Thursday, 19 April 2012

BAWANG OH BAWANG

Korang suka makan bawang besar?? Aku suka jek. Tapi bawang dalam masakan la. Takde la nak makan bawang mentah-mentah tu. Tapi ada ker orang makan bawang mentah-mentah ek?? hehehe. Entah la. Di sini aku nak kongsikan fungsi sebenar bawang untuk kita. Masa aku kat hospital, aku banyak la baca majalah kat sana. Aku ada terjumpa pasal bawang besar ni. 




"Di sebalik kesedapan rasanya serta berfungsi sebagai penambah perisa, bawang besar sebenarnya dapat membantu membersihkan sisa dari sel tubuh. Selain itu, memakan bawang akan menurunkan tekanan darah, membantu mengelakkan jangkitan, menghalang asma, mengurangkan risiko kanser, sebagai ubat, melawaskan buang air kecil, melancarkan haid dan menyingkirkan batu karang. "

Sumber : Majalah REMAJA

Mesti ada di antara korang yang dah tahu pasal ni. Kalau dah tahu, bagus la. Bagi yang belum tahu, dan baru tahu lepas baca ni, selamat berkongsi ilmu ok.

20 comments:

Putry said...

putry suka bawang.... nak nak bawang besar... sedap sangat... manis.... kalau beli burger kat gerai putry suka suruh org tu letak bawang banyak2.... baru mantoppppp..


thanx for sharing :) baru tauu bnyak khasiat hihihi

mieza said...

byk gak ek kegunaan bwang nii.
selama ni tau gune untuk msk gitu je..

Cik Puan Muda Umi said...

tabik spring lah dekat sape2 yg boleh mkn bawang mentah-mentah..hehe

banyak btol khasiatnye kan..:)

Domu-kon said...

wahh..thanks2 for the info :)

shahrazali said...

putry :
bankrap kedai burger klu sllu cmni....hehehe....ur welcome putry bawang...




mieza :
byk fungsinya....mkn byk2 k lepas ni..hehehe..



cik puan muda umi :
btul2...tabik spring toing2 pada siapa2 bole makan bawang mentah..hehe...




Domu-kon :
ur welcome misz domu...

Cik Farhana said...

Thanks for sharing~

bru tawu, bnyk gak khasiat mkn bawang nih..tp klu b'lbihan pn ssh gak sbb bwg nih bley sbbkan bau badan~ hee

shahrazali said...

cik farhana :
tu la pasal...hehe...tp tu kalau byk makan bawang putih kot...

Cik Farhana said...

oww yeke..hee ingtkn suma jenis bawang~

hmm sptt'y watak bawang putih la yg jahat not bwg merah~ cehh ttba :p

LiNda said...

pernah gak bace pasal kebaikan bawang besar ni, tapi tak ingat dah. Nasib baik ko wat , leh ingatkan balik. Aku pun makan je bawang besar ni..lepas ni ko wat le entry pasal makanan2 yang leh ubat kanser..:(

Shah, aku tag ko..
http://langkahlinda.blogspot.com/2012/04/cer-tekahehehe.html

J.Syazwana said...

aku paling suka bawang besar dalam tomyam ! nyum nyum.
hihihi

weh ade lah bawang mentah.
yang dalam burger prosperity tuh.
sedap lah.
hahahaha

Cik mama said...

betul tu.. tapi bawang laa juga penyebab cik mama selalu menagis kat dapoo.. huhuhuhuhu

emy zulaiha said...

bagus jugak kan mkn bwg....tapi emy tak suke! :)

Cha_Haya said...

tak suka mkn bawang.. lps ni kena belajar bagi suka jgk.. he3.. >.<

nice sharing..^^

CINTA UNTUK KITA said...

kyra klau masak mmg gila suka letak bawang banyak2..

Tapi klau makan kyra langsung tak suka.. hehe

Klau bawang tu main sorok2 kyra tak nampak masa mkn kira halal la masuk perut ni.. :)

shahrazali said...

cik farhana :
ye la kot....hehe...sme mcm watak tu la agaknyer...hehe..



linda :
insyaAllah kalau aku ada baca nnti..hehehe...

thanks tag aku..




j.syazwana :
klu dgn tom yam,,aku pun suka makan...dalam prosperity tu kita makan ngn burger skali..maksud aku tu makan mentah2 sebijik..hehe..




cik mama :
hehehe...biasa la tu menangis kt dapur...klu x,,bukan cik mama namanyer...tp klu dah biasa,,dah x menangis kan..



emy zulaiha :
mmg bagus...try la suka lepas ni..hehehe..




Cha_haya :
cmtu la chahaya.....hehe...makan tau...




cinta untuk kita :
rugi la letak byk2 klu x makan....hehehe...

saffiya_aleesya @ echa said...

makan banyak2 pun tak bleh gak..sbb bawang ni pun sbbkan bau badan tau.kang ada yang bau banglaa pulak huhuhu

emy zulaiha said...

iskh mcm ne nak try suke?? haha bergas lah rase die. kalau minum air gas xpe. xpyh shah soh try suke, mmg emy suke sesangat~ haha ;p

shahrazali said...

echa :
xde la kena makan byk2..hehe...tp yg sebabkan bau badan bukannya bawang putih ker???agaknyer la...maaf klu silap..hehe..




emy zulaiha :
jgn byk sgt minum air bergas tu tau...membahayakan kesihatan...sekali sekala xpe la..shah pun suka minum air gas..hehe...tp xleh sllu..

MaYa MustWany said...

tetap xsuka.hahhah

shahrazali said...

maya mustwany :
xpe la klu dah x suka...hehe...

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA