Click here OK!

Followers

Sunday, 20 May 2012

NIKAH BUKAN PERKARA MUDAH

Bila cakap pasal nikah kahwin, mesti seronok kan bila difikirkannya. Bila dah lepas kahwin, masing-masing ada tanggungjawab sendiri samada lelaki atau perempuan. Dalam akad nikah, rasanya semua orang dah tau kot apa yang akan dilafazkan oleh lelaki. Tak kisah la pengalaman sendiri atau pun ahli keluarga kan. 
Lafaz akad nikah ni memang susah nak dilafazkan bagi orang yang betul-betul memahaminya kan. Sebab tu ramai lelaki yang berasa gementar kan. hehe. Selesai jek akad nikah dilafazkan, tok kadi dan saksi-saksi sahkan, maka sah la hubungan suami isteri antara lelaki dan perempuan. 
  "Aku terima nikah si dia binti si ayah dia dengan maskahwinnya RM.... tunai”

Bunyi mcm senang kn?? Tp, erti sebenar dia :

"Aku tanggung dosa2 si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yg dia buat, dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau x didik, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka dan malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badan aku.."
Berat kan tanggungjawab seorang lelaki kepada isteri dan bakal anak-anaknya. Kepada lelaki, bimbing lah isteri dan anak2 ke jalan yang benar. Kepada perempuan pula, taat lah kamu kepada suami dan tunaikan tanggungjawab sebagai isteri dengan sempurna. Jangan la menambah beban yang sedia ada untuk lelaki sebaik sahaja mendirikan rumahtangga. 
Lagi satu, lelaki kalau lepas kahwin masih ada tanggungjawab untuk ibu bapa. So, jangan la sebab diri dah ada anak bini, ibu bapa diabaikan. 
Aku sekadar berkongsi dan sama-sama mengingatkan diri sendiri. 
Sumber atas tu daripada fb kawan aku.  
Ni entri lama, saja post balik sebab nak masuk musim orang kahwin kan... hehehehe..
Ok, assalamualaikum dan selamat berblogging...................................

33 comments:

~Sweet Honesty~ said...

setuju..kawn bkn senang..nk cerai pun bkn senang tau..huhu

shahrazali said...

sweet honesty :
btul tu.....tp utk org yg tak memahami,,,senang jek bg diorg lafaz cerai kn...

Eyeme said...

betul dah tu.. dua-dua kena beringat. hihi.. :D

♫♪~Naurah_Nawwarah ~ ♫♪ said...

hakikatnya mmg susah even bnde tu sng utk dilafazkan ...

Cik Yatt said...

erm..alam perkahwinan alam yg pnuh dgn tggungjwab.

nur_za said...

hehehe...betul2...
=) owww...entry lma erk...xbce pun lgi..ehehe

armouris said...

terjumpa e-book percuma, bagus untuk orang yang dah/nak kahwin… sharing is caring :) - Permata Yang Hilang - Panduan Hubungan Suami Isteri Melayu Islam

suecomey..: said...

betol..lepas akad nikah je, tanggungjawab da berubah..kene btol2 tunaikan tgungjawab..

Cik Farhana said...

Totally agree ! pilih pasangan hidup yg beriman..InshaAllah ~ (:

shahrazali said...

eyeme :
betul..betul..betul...sama-sama beringat kn..





naurah nawwarah :
sedap dan unik nama awk nih..bg yg paham maksud tersirat,,mmg rasa susah la..huhu..





cik yatt :
betul tu....kawin sbb dah bersedia nk pikul tanggungjawab..





nur za :
kali ni baca la..hehe..

shahrazali said...

armouris :
thanks amouris...




suecomey :
betul3......




cik farhana :
semoga kita dapat pasangan yg beriman....aminnn

محمد شهريل القنيطري said...

btol tu..ingt jadi lelaki senang ker?tidak sesenang yg kita pikirkn...terlalu bnyak tanggungjb sehingga ada yg mengabaiknnya..

LiNda said...

Btul3... susah woo nk kawin, memikirkn tggungjawab lpas kawin sgt besar. Semoga aku dpt jdi isteri yg solehah nnti

shahrazali said...

dalca :
betul3...... cmne la yg kawin smpai 4 tu kn...haha...




linda :
bgus2...aku doakan ko jadi isteri yg solehah yek..

LubLy said...

sbb nieh jugak la si dia mengambil masa utk bsedia..dlm masa yg sama dia perlahan-lahan berubah..alhamdulillah

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

btol tu...berat sungguh tgjawab lelaki..biarpun kebanyakan dari kita melihat..tgjawab wanita yg berat sebagai isteri dan ibu kepada anak2..

Rafflesia™ said...

xsenang kawen. sebab tanggungjawab makin besar. :)

shahrazali said...

lubly :
bagus la....biar dia betul2 bersedia ye...





C.M.A :
kan....berat tanggungjawab lelaki ni..





rafflesia :
btul tu.....bukan setakat kahwin kerana nafsu...

BP Boy said...

mak aiihh.. seram betol translation tu!! tp mmg betol pon.. =)

shahrazali said...

BP boy :
kita sbg lelaki mmg patut rasa seram...hehe..

AdaM Hawa said...

betul la tu.. mendalam sebenar maksud akad tu.. mudah di lafaz.. untuk menunaikan tanggungjawab.. amanah tu yang perlu di fahami..
maaf jika tersilap..

aniswany said...

pengantin perempuan rilek je nnti yg gelabah lelaki la nk kena akad nikah peluh2 ketaq2..hihi

shahrazali said...

adam hawa :
btul tu.....besar tanggungjawab lepas akad nikah...

shahrazali said...

aniswany :
tau xpe anis...hehe...

J.Syazwana said...

memang ramai pon org kawen sekang. minggu depan je aku ade 3 jemputan kawen. haihh

shahrazali said...

j.syazwana :
baik ko pergi semua tu...nnti majlis ko diorg plak datang...

CekbOlat-bOlat said...

errrr.. shah bila nk khwin ? *smbil mrenung tjam*

shahrazali said...

cekbolat-bolat :
lambat lg...hehehe....*sambil merenung kembali*

c'axoera ヅ said...

hahahaha nak kawen ke...? jgn lupa jempoooooot kita dekat ajer kann

shahrazali said...

c'axoera :
haha...mne de...lmbt lg nyer pun adoii...

Putry said...

lelaki lg banyak tanggungan... lafaz nikah sngat senang.. tp maksud yg tersirat disebalik lfaz nikah sangat berat...

shahrazali said...

putry :
betul tu...bagus la putry paham...

~ Knight ~ said...

Hadist HR. Muslim no berapa?
shahih tidak ?

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA