Click here OK!

Followers

Saturday, 22 June 2013

CUBA BACA !!! KORANG PERASAN TAK ???



Aku ada terjumpa kawan fb aku share something. Lepas aku baca, rasa tersentap sikit la. Sebab kadang-kadang benda macam ni memang kita tak perasan. Betapa leka dan lalainya kita hidup di dunia ini. Mencari kebahgiaan dan kesenangan di dunia, tanpa memikirkan sangat pasal kebahgiaan dan kesenangan di akhirat. Harap dengan tersentapnya hati aku membacanya, dapatlah aku buat hati korang semua tersentap sekali kan. Bila dah sama-sama sedar, harap dapatlah aku dan korang semua buat apa yang patut untuk membetulkan keadaan diri sendiri. Semoga kita yang telah leka dan lalai ni tidak menjadi lebih leka dan lalai lagi pada masa hadapan. In sha Allah....

PERASAN TAK KITA..??
PERASAN TAK.?
Duit RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi begitu kecil bila dibawa ke pasaraya, pasarmalam dan seangkatan dengannya...

PERASAN TAK.?
30 minit terasa begitu lama untuk berzikir, tetapi begitu pendek untuk menonton drama2 di televisyen atau tengok berita TV....

PERASAN TAK.?
Betapa lamanya 2 jam berada di masjid, tetapi betapa cepatnya 2 jam ketika menonton wayang di panggung...

PERASAN TAK.?
Susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan doa ketika solat, tapi betapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu kawan-kawan...

PERASAN TAK.?
Betapa seronoknya mendengar seruan dan teriakan yang berpanjangan waktu perlawanan bola sepak, tapi betapa bosannya bila imam solat terawih bulan Ramadhan lama dan panjang...

PERASAN TAK.?
Susah sangat baca Al-Quran 1 juzuk saja, tapi majalah hiburan dan novel best seller 100 halaman pun habis ditelaah...

PERASAN TAK.?
Orang berebut cari tempat duduk di-depan untuk menonton bola dan konsert, tapi berebut saf paling belakang bila solat Jumaat supaya boleh cepat keluar....

Perasan tak kita tak perasan semua tu....?
 
 
Mari la kita sama-sama merenung kembali apa yang kita dah lakukan. Tersentap aku baca, sebab tu la aku nak share pada rakan-rakan blogger sekalian. 
Ok, assalamualaikum dan selamat berblogging...........

4 comments:

MaYa MustWany said...

perasan2...nice entry..betul jugak tuh

AdaM Hawa said...

Perasan bila baca entry ni.. baru tersedar dari lamunan. Tq dik!

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

yup! perasan.. sama2 la kita beringat.. insyaAllah..

aniswany lazim said...

ahhhh...kita slalu xperasan kan benda2 mcm ni.. T___T

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA