Click here OK!

Followers

Wednesday, 27 March 2013

KATA-KATA PSYCHO

Hai kawan-kawan. Assalamualaikum........

"Psycho tak muka gua???". hahaha

Aku ada terjumpa something yang telah di 'share' oleh kawan fb aku dan aku nak share pada kawan-kawan blogger sekalian. 


Ada betulnya juga apa yang tertulis ni. Kadang-kadang kita tak perasan apa perasaan kita yang sebenar. Kadang-kadang kita tak perasan apa yang kita buat tak sama dengan apa yang kita rasa. Kadang-kadang kita tak perasan, apa yang kita maksudkan lain dengan apa yang orang disekeliling kita rasa mengenai kita. Di sini aku nak merumuskan sedikit apa yang aku rasa.

NO 1 - Benda kecik jek, tapi ketawa bagai nak rak sampai orang jadi pelik kenapa nak ketawa sampai macam tu sekali. Kadang-kadang orang lain dah stop ketawa, tapi dia sorang jek tak berhenti. Kalau jumpa orang macam ni, selalu-selalu la tanya khabar kat dia dan selalu teman dia pergi mana-mana. Mungkin dia sangat kesunyian. hehehe. Tak pun orang macam ni baru lepas ditinggalkan orang yang dia sayang. 

NO 2 - Kerjanya asyik tidur jek kalau ada masa lapang. Selalu nak bersendirian dalam bilik, atas katil, pikir macam-macam, then tidur. Kalau tak ada apa-apa nak buat, aktiviti utama dia adalah tidur. Mungkin sebab dia penat, jadi nak berehat lama, atau mungkin dia kesedihan dan nak alami sorang-sorang jek. Kalau jumpa orang macam ni, cuba la tanya apa masalah dia kan. 

NO 3 - Orangnya memang kurang bercakap, dan hanya bercakap benda-benda yang penting untuk diri dia sahaja. Tapi ada masa dia akan banyak bercakap dan cakap kelam kabut. Tandanya dia ada rahsia yang takut terbongkar. Tak pun, dia ada tahu rahsia sulit tentang orang yang bercakap dengan dia. Jadi dia macam nak cepat blah atau nak cepat mengelak la dari orang tersebut. Kalau jumpa orang macam ni, tanya jek dia ada apa-apa rahsia nak beritahu ker???, ada apa-apa yang tak kena ker???. Kalau dia rasa selesa dengan kita, mesti dia akan beritahu. 

NO 4 - Punya la susah nak rasa sedih atau nak keluar air mata. Selalunya orang lelaki la macam ni. Ego tinggi la katakan. Orang yang menangis ni hati lembut la, macam perempuan la, hati jambu la, x macho la. Sedangkan orang yang tak menangis ni la orang-orang yang lemah. Sebab dia takut nak mengaku perasaan sendiri, takut orang lain tahu perasaan sebenar dia, takut orang lain tahu kelemahan dia. Boleh dikatakan hati pengecut dalam diam la. Kalau jumpa orang macam ni, cuba lah bercerita macam-macam perkara kat dia. Kadang-kadang orang macam ni jenis tak pernah rasa susah dan sedih, jadi diorang tak tahu macamana menangis tu boleh menggambarkan perasaan mereka. 

NO 5 - Biasa dia makan sikit-sikit jek. Nak diet katanya, tapi tiba-tiba dia makan banyak dan macam-macam plak tu. Cara dia enjoy makanan dia pun lain. Macam dah lama sangat tak jumpa makanan macam tu. Tengok cara dia makan, kita pun boleh jadi kenyang. Maknanya mereka dalam keadaan tertekan. Banyak masalah dalam kepala. Kadang-kadang bila terlalu memikirkan masalah, sampai diorang tak perasan pun makanan apa dan berapa banyak kuantiti yang diorang makan. Dan sebaliknya la. Selalu makan banyak, tiba-tiba sesuap nasi pun tak lalu nak masuk mulut. Memang orang macam tu ada masalah yang merunsingkan mereka. Kalau jumpa orang macam ni, ajak diorang keluar makan, sambil makan tanya la masalah diorang. 


NO 6 -  Sikit-sikit nangis, sikit-sikit nangis. Hati lembut sangat. Biasanya orang perempuan la kan. Tapi kadang-kadang ada juga lelaki yang macam ni. hehehe. Pantang dengar cerita sedih sikit, dah nangis. Pantang tengok drama/movie yang sedih sikit, dan berjujuran air mata walaupun hakikatnya dah tahu diorang ni berlakon jek. Pantang kena tegur/marah sikit, dah nangis teresak-esak. Hati mereka selembut tauhu putih yang bergoyang-goyang bila disentuh. Kalau jumpa orang macam ni, jangan la berkasar atau menengking mereka. Mereka sangat sensitif. Walaupun hati mereka ni lembut, tapi mereka adalah pendengar yang setia kalau kita ada masalah. Bila kita bercerita sesuatu kepada mereka, mereka akan cepat memahami dan masuk dalam cerita kita tu.

NO 7 -  Benda kecik semut, tapi rasa macam sebesar gajah. Pantang orang buat silap sikit kat dia, mula lah nak melenting. Suka sangat nak marah-marah orang di sekeliling dia. Hati keras macam ais. Kenapa aku cakap ais??? Sebab hati mereka bukan selamanya atau sentiasa keras, cuma kurang kasih sayang jek. Benda ni terjadi kebiasaannya kepada mereka-mereka yang tak ada cinta dalam hati mereka. Tak ada sesuatu yang manis untuk diperkatakan atau nak diingatkan. Jadi hati mereka keras macam ais. Kalau jumpa orang macam ni, carikan mereka pasangan untuk mereka bercinta. Agar pasangan itu dapat menjadi haba untuk menghangatkan hati dia dengan kasih sayang dan cinta. Bila dah hangat bercinta, hati yang keras macam ais tu akan cair dan lembut. Kurang la marahnya kan. hehehe..

 -LIKE kalau suka, SHARE jika berguna-

Sumber gambar : GOOGLE
 
Cuba la memahami hati orang di sekeliling kita. Bukan nak menjaga tepi kain orang, tapi cuma mengambil berat sahaja. Bila kita beri perhatian kepada orang lain, kita juga akan diberi perhatian yang secukupnya oleh orang lain. Dalam hidup ini, kita memerlukan orang lain untuk berjaya, dan orang lain juga memerlukan kita. Hargailah orang-orang yang menghargai kita.
Pesanan ini dibawakan khas oleh saya, Shahrazali Sahlan. 

Ok, assalamualaikum dan selamat berblogging............. 


5 comments:

Juliet_iRa~" said...

baru je baca kat fb hee

tp without elaboration la hihi

:)

iAmCekbolat said...

suka part last !

MaYa MustWany said...

kata2 motivasi nih memang berguna n leh tambah keyakinan diri.

Domu-kon said...

header baru..perghh..--> saiko x?hehehe

Cik Farhana said...

Setuju sangat..suka fakta no.6 tuh..huhu~tq for sharing!

alahaiii lama x bw cne..sorry ye~baru b'kesempatan update blog :)

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA