Click here OK!

Followers

Monday, 1 April 2013

JAUHKAN DIRI DARI PEREMPUAN SEPERTI INI


Hai, assalamualaikum semua. Sedang menyelongkar wall FB, aku ada terjumpa kawan aku share pasal ni. Jadi, aku nak share juga pasa kawan-kawan blogger kat sini. Kepada kaum lelaki, jauhilah selagi boleh mereka-mereka ini. Kepada kaum perempuan, jauhkanlah diri dari menjadi seperti ini supaya kamu semua akan memperoleh jodoh yang baik dan juga dapat menjadi isteri yang solehah di sisi suami kamu.




6 Jenis Perempuan Yang Wajib Dijauhi..

Lelaki digalakkan untuk mencari isteri solehah. Jauhi jenis perempuan-perempuan di bawah untuk dijadikan isteri nescaya kamu akan bahagia :

1. Al-Anaanah : 

Banyak keluh kesah. Yang selalu merasa tak cukup, apa yang diberi semua tak cukup. Diberi rumah tak cukup, diberi motor tak cukup, diberi kereta tak cukup. Tak redha dengan pemberian yang diberi suami. Asyik ingin memenuhi kehendak nafsu dia saja, tanpa menghiraukan perasaan suami, tak hormat kepada suami apalagi berterima kasih pada suami. Bukannya hendak menolong suami, apa yang suami beri pun tak pernah puas. Ada saja yang tak cukup.

2. Al-Manaanah : 

Suka mengungkit. Kalau suami melakukan perkara yang dia tak berkenan maka diungkitlah segala hal tentang suaminya itu. Sangat mudah hendak membicarakan perihal suami. Tak mengenang budi, tak bertanggungjawab, tak sayang dan macam-macam. Walaupun suaminya sudah memberi perlindungan macam-macam padanya.

3. Al-Hunaanah : 

Ingin pada suami yang lain atau berkenan kepada lelaki yang lain. Sangat suka membanding-bandingkan suaminya dengan suami/lelaki lain. Tak redha dengan suami yang ada.

4. Al-Hudaaqah : 

Suka memaksa. Bila hendak sesuatu maka dipaksa suaminya melakukannya. Pagi, petang malam asyik menekan dan memaksa suami. Adakalanya dengan berbagai ancaman. Ingin lari, ingin bunuh diri, ingin membuat malu suami. Suami dibuat seperti orang suruhannya, bukan sebagai pemimpinnya. Yang dipentingkan adalah kehendak dan kepentingan dia saja.

5. Al-Hulaaqah : 

Sibuk bersolek atau tidur atau santai-santai hingga lalai dengan ibadah-ibadah asas, seperti solat berjemaah, wirid zikir, mengurus rumah-tangga, berkasih sayang dengan anak-anak.

6. As-Salaaqah : 

Banyak berbicara, bergosip. Siang malam, pagi petang asik bergosip. Apa saja yang suami kerjakan selalu tidak benar dimatanya. Zaman sekarang ni bergosip bukan saja berbicara di depan suami, tapi dengan telefon, SMS, internet, dan macam-macam cara yang lain . Yang jelas isteri tu asyik menyusahkan suami dengan kata-katanya yang menyakitkan.

SUMBER : FACEBOOK PANDUAN ISLAM 

Di sini, aku nak sama-sama mengingatkan diri sendiri dan orang lain supaya menjauhi diri dari perkara-perkara yang tidak elok. Tapi diingatkan, untuk memiliki sesuatu yang baik, kita mestilah menjadi yang lebih baik dahulu. Jangan suka mempersoalkan peribadi orang lain sedangkan peribadi kita jauh lebih buruk dari mereka. Kepada kaum lelaki, jika ditakdirkan kita mendapat isteri seperti mereka, jangan cepat melatah, tapi bimbinglah mereka ke jalan yang betul sambil memperbetulkan diri kita sendiri. Kepada kaum perempuan, berusahalah untuk menjadi yang lebih baik untuk suami kerana suami lah tempat kamu bergantung demi kebaikan di dunia dan di akhirat kelak. 

Ok, assalamualaikum dan selamat berblogging...................

5 comments:

AdaM Hawa said...

tq kongsi ilmu.. moga diri ini bukan dalam golongan yg tersebut..

Domu-kon said...

moga saya bukan dalam golongan itu..aminn

aniswany said...

nauzubillah..harap2 anis bukan salah sorg dari tu :')

Cik Farhana said...

Mintak dijauhkan dari sifat2x tuh ~ semoga dikurniakan petunjuk dariNya Ameen..tq ingatkan :)

MaYa MustWany said...

insyaAllah..moga2 dijauhi n tak berperangai tersebut.amin.

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA