Click here OK!

Followers

Sunday, 12 August 2012

KUNING TELUR KAWAL KOLESTROL

Siapa suka makan telur??? Aku suka makan telur. Sebab telur senang nak dimasak dan harganya murah la kalau nak banding dengan lauk lain kat kedai kan. Aku ada terbaca telur ni boleh kawal kolestrol. Fakta ni bukan aku auta sendiri, tapi fakta dalam buku yang aku baca ok.  

Telur-telur sedang bersedih atas kegorengan spesis mereka.

Kuning telur sememangnya tinggi dengan kolestrol. Telur seberat 70 gram kemungkinan mengandung 200 miligram kolestrol. Memang tak heran la kalau ramai yang takut nak makan telur sebab takut menggemukkan kan. 

Tapi berdasarkan penemuan terbaru oleh Universiti Harvard, diorang berpendapat makan telur tidak akan secara lansung meningkatkan kadar kolestrol dalam darah. Sebabnya, telur tinggi dengan gizi seperti anti oksidan, vitamin B dan asid folat yang dapat menghalang kenaikan kadar kolestrol. Lemak telur berperanan sebagai kolestrol baik (HDL) yang bersifat mencegah salur darah daripada tersumbat dan sangat baik untuk jantung.

-LIKE OR SHARE-

Jadi, tak perlu la nak takut sangat makan telur tu cepat menggemukkan badan. Hehehe. Masa kat Shah Alam, aku selalu makan lauk telur jek. Selalu order Nasi Bujang. Ada nasi putih, telur dadar, sup kosong dan sambal belacan. Telur ni memang la kawal kolestrol, tapi kalau dah makan banyak dan selalu, naik jek berat badan tuh. hehe. 

Ok, assalamualikum dan selamat berblogging......
>>>> lagi seminggu nak raya bru nak start ngecat rumah. Harap-harap sempat la sebelum raya.

4 comments:

Shahril Nasir said...

sedap aper nasi bujang serius...hahhaha

LiNda said...

Hai shah..lame ko menyepi ye
Teringat mase zamn aku study,mmg suke mkn nasik,kuah kari n telur grg.rase mcm da sdap sgt dpt mkn mcm tu.jimat duit..hihi

Cik mama said...

pengamal diet atkins menu utama adalah telurr.. cik mama penah try dlm 1minggu turun 2.5kg.. tapi muakknya Tuhan jerlaa tahu.. pastu dah tak laray tgok telurr.. heheheeh.

CINTA UNTUK KITA said...

kyra plg gila dgn telur kuning..hehe yummy!!

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA