Click here OK!

Followers

Saturday, 13 October 2012

BERFIKIRAN POSITIF INI PATUT, TAPI,,,,,,

Kita haruslah sentiasa berfikiran positif.......... Ok, semua tahu pasal ni kan....

Tapi pada aku, bukan semua benda kita boleh fikir secara positif. Berfikir secara positif kena la ikut pada tempat dan keadaannya. Jika ada sesuatu yang terjadi pada kita atau orang sekeliling, kita tak boleh la terus berfikir positif sentiasa. Kena la berfikir secara mendalam. Fikir pasal diri sendiri dan orang lain. Ada orang yang sentiasa cakap dia ni berfikiran positif. Tapi sebenarnya dia berfikiran cetek, dan tak sukar fikir panjang. Bila ada apa-apa masalah berlaku, dia bagaikan tidak berfikir kenapa dan macamana masalah itu boleh terjadi, apa kesan-kesan daripadanya, dan siapa yang terlibat dan penyebab kepada masalah tersebut. Untuk orang yang cetek pemikirannya, dia akan anggap semua benda senang jek. Cara penyelesaian pun cepat sangat diputuskan tanpa berfikir panjang. Mereka bagaikan tidak fikir panjang adakah keputusan mereka akan memberi kesan baik atau buruk kepada mereka di masa akan datang, ataupun adakah keputusan mereka memberi kesan baik atau buruk kepada orang lain. Apa yang mereka fikir hanyalah di dalam kotak pemikiran mereka dan tidak meluas.

Aku minta maaf kalau apa yang bakal aku ungkapkan ini mengecilkan hati orang lain. Mereka-mereka yang berfikiran ala positif (maksudnya sentiasa berfikiran cetek) ini selalunya adalah perempuan. Orang kata otak perempuan memang lebih kecil daripada lelaki kan. Jadi, tak hairan la kan. Tapi aku rasa perempuan memang dijadikan untuk malas berfikir panjang. Selalu buat keputusan hanya ikut perasaan dan pengaruh orang lain, dan bukan buat keputusan dengan berfikir panjang. Ini mungkin kerana hati perempuan lebih lembut dari lelaki. Lelaki ni pula jenis banyak berfikir demi kesenangan mereka dan orang lain. Sebab itu dalam dunia ini banyak lelaki yang kuat menipu dan lelaki buaya darat, sebab lelaki ni lebih pandai berfikir punca, alasan, sebab dan cara mengatasi masalah. Yang baiknya lelaki ni juga pandai berfikir untuk menguruskan rumah tangga mereka, menguruskan perbelanjaan mereka, dan juga menguruskan kehidupan mereka lebih daripada perempuan. 



Hadoiiiii, apa yang aku merepek panjang ni. hahaha.......

Kesimpulannya, kita sememangnya digalakkan untuk sentiasa berfikiran positif, tapi mesti la kena pada tempat dan keadaan kan. Kita kena berhati-hati sebab orang yang selalu berfikiran positif ini senang dan selalu ditipu oleh orang lain. Untuk bukti, ramai perempuan ditipu dan diperdaya oleh kaum lelaki. Ini kerana perempuan selalu berfikiran positif dan lelaki pula selalu berfikir secara mendalam dan meluas. 

INGAT !!!!!!! AKU TAK MAKSUDKAN SEMUA PEREMPUAN DAN TAK MAKSUDKAN SEMUA LELAKI SEPERTI YANG DIBEBELKAN INI YE.....HANYA SESETENGAH SAHAJA...

Jika ada apa-apa kesalahan, harap dimaafkan dan dapat diperbetulkan..
So, apa pendapat korang???????

Ok, assalamualikum dan selamat berblogging.....................
-LIKE DAN SHARE JIKA MAHU-


>>>> Ntah apa la dalam kepala aku nih...huhu...Tengah berfikir apa yang sudah terjadi dan bakal terjadi...

11 comments:

Domu-kon said...

perempuan nie biasanya akan bercakap tanpa fikir..dan lelaki yang bertindak tanpa berfikir pnjang..
--> mengikut salah stu kajian la..lupa la source dia..

tapi bab tang perempuan yg buat tnpa fikir pnjg tu..sbnanrnya..perempuan terlmpau EQ..mengikut emosi..dan bila emosi melangkaui rasional..makanya.. mudahlah bagi perempuan tu hilang pertimbangan..

maka jadilah statemnt cm bebdak skrg nie..

" sebab sayang..maruah digadai.."

so.. kena imbang lah EQ dan IQ..hehehe

Suara Hati said...

perempuan bila da pikir negatif..susah nak jadikan positif..huhu

CekbOlat-bOlat said...

skrg lebih rasional . kehkeh

KizZ said...

Kesimpulannya...setuju dengan kesimpulannya tuh..

AdaM Hawa said...

melawat kawan-kawan..

inche hlovate said...

betul la tu..perempuan ni memg kebykknnya suka berfikiran positif..
memg setuju la apa yg awk ckp tu

PORUMAN said...

berfikiran positif masih bergantung kpd sitausi yang dialami sbnrya...

LiNda said...

betul2..lelaki n perempuan memng berbeza cara pemikirannye. Lelaki lebih pada tindakan, n perempuan lebih pada emosi. Walau ape pun, kene pandai2 la balance kan.

Cik Farhana said...

Agree ! me pon b'fikiran yg sama..org perempuan mmg suka bertindak mengikut emosi sebab memang naluri wanita yang dicipta bersama jiwa halus..dlm erti kata lain, mudah sensitif.

Org perempuan akan berfikir sblm bercakap berbnding org llk yg hanya diam serta kurang bercakap ketika berfikir..

Kesimpulannya, 2-2 x sempurna. hahah ! maaf ter'merepek' pulak kt cne.huhu

rafflesia said...

perempuan lebih banyak berpikir, tapi lelaki lagi banyak mengambil kira baik buruk sesuatu perkara. hurmm kedua-duanya sama. bagi saya la :P

Putry said...

betul2 sokong2..... selalu fikir yg positf tu stu hal dh.. pas tu cepat emooooooo.. kan abg shah kan kan kan kan kan

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA