Click here OK!

Followers

Saturday, 6 October 2012

CILI MELANSINGKAN BADAN



Bukan setakat penyedap makanan dan penambah selera makan, rasa pedas cili ni sebenarnya dapat melansingkan badan tau. Sebabnya kandungan capsaicin yang membangkitkan rasa pedas mampu meningkatkan kadar metabolism sehingga 30 peratus selepas beberapa jam kita selesai makan. 


Capsaicin akan membuatkan pembakaran kalori meningkat sehingga membantu mengurangkan berat badan. Tindak balas otak terhadap capsaicin akan menghasilkan endorphin iaitu hormone yang membuatkan kita rasa puas terhadap makanan yang diambil dan menyebabkan kita dah tak nak tambah makanan lagi terutama yang berlemak dan manis.


Untuk mengekalkan tahap metabolisme, elok la makan 5 hidangan bercili atau rempah setiap hari. Tapi bagi sesiapa yang senang sakit perut kalau makan cili, tak pun jenis tak tahan pedas, kawal la pengambilan cili dalam hidangan makan tu ye. Takut ganggu diet plak. Hehehe. 

Aku terpikir-pikir. Betul ker benda ni??? Kalau aku ni kalau pedas, lagi berselera aku makan. hahaha. Aku jumpa dalam sebuah majalah tips ini. Saja nak kongsi. 



Siapa nak badan lansing??????? Makan la hidangan bercili banyak-banyak. hehehe. 

Ok, assalamualaikum dan selamat berblogging..............

-LIKE AND SHARE-

7 comments:

Cik Farhana said...

Aigoo nsb baek xsuka makan cili..hehe~ entry utk naikkan berat badan pleaseee..hahah

CekbOlat-bOlat said...

hahaha,body bolat dh ckup taff.. :D

emy zulaiha said...

siyes eh??hahahah bagus sngt lah nie. sng sikit emy nak kurus

AdaM Hawa said...

pulak dah.. mau beri-beri kang.. makan cili.. hehehe

DRC said...

mcm tu eah..?? naseb baik DRC da kurus... xpyah makan cili la.. hahaha

Domu-kon said...

mak oii.. saya nie kurang makan pedas.. kalau makan pedas je..mula lah bermastautin dlm toilet..hehehe

Putry said...

ptut la putry kurus.... rupenye sbb cili.... baru putry tau.....

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA