Click here OK!

Followers

Wednesday, 17 April 2013

APA AKU BUAT SEKARANG NI

Assalamualaikum pembuka bicara,
Kepada semua rakan blogger. hehehe.


Semenjak dua tiga empat menjak ni rasa malas betul nak menaip kat sini. Semangat berblogging agak berkurang sedikit. Bukan tak tak ada terus la, cuma kurang rajin jek sekarang ni nak menaip di sini. Kalau ada yang merindui hasil nukilan aku ni, terima kasih banyak-banyak ye. Aku pun rindu nak terjah blog korang, tinggalkan jejak sana-sini, cuma kurang rajin jek sekarang. Maafkan aku ye.

Lepas aku berhenti kerja dulu tu, aku duduk rumah jek besarkan badan. hahaha. Tak ada apa-apa aktiviti menarik yang boleh dikongsikan bersama pun. Cuma dalam 2, 3 minggu ni, aku selalu tolong pak cik (jiran aku) yang sakit. Umur dah tua dah dalam 60 tahun. Dia kena penyakit kulit dan lambat baik sebab dia ada kencing manis. Kakinya membengkak membuatkan dia tak boleh jalan dan bangun. Aku sebagai jiran yang prihatin ni cuba la tolong dengan sedaya upaya aku. Tolong angkat dari katil ke kerusi roda, dari kerusi roda ke kereta, dah sampai klinik, angkat dari kereta ke kerusi roda, dari kerusi roda ke katil kat klinik plak. Seminggu 3 kali aku tolong hantar dia ke klinik sebab nak cuci kaki dia yang bengkak dan luka tu. Sekarang alhamdulillah dia dah boleh bangun sendiri, cuma tak boleh jalan jek lagi. Sakit kulit dia pun dah semakin pulih. Kadang-kadang dia akan panggil aku kat rumah untuk tolong dia ke bilik air. Aku memang terus pergi la tolong dia. Aku bukan ada buat kerja apa-apa pun kan. Jadi memang tak ada masalah bagi aku untuk menolong.

Aku sentiasa doakan agar dia kembali pulih seperti dulu. Setiap kali aku tolong, dia selalu bagi aku upah sebab tolong dia. Walaupun aku menolak sekuat mungkin, dia tetap juga berkeras nak bagi upah. Buat beli rokok katanya. hehe. Aku sentiasa ikhlas nak menolong dia dan tak harapkan apa-apa upah. Tapi disebabkan dia berkeras juga nak bagi, aku ambil jek la. Aku ikhlas menolong sebab sekarang aku tolong orang, mudah-mudahan masa aku tua/sakit nanti, akan datang ada orang tolong aku juga kan. Buat baik dibalas baik, hari ini kita tolong orang, akan datang orang lain tolong kita kan.
Hari sabtu lepas 13/4 aku ambil exam kemasukan PTD kat GoodHope Hotel, Skudai Johor Bahru. PTD tu Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada yang tak tahu la. Exam mula pukul 900 hingga 945 bagi seksyen A, 1015 hingga 1100 bagi seksyen B, 1130 hingga 1230 bagi seksyen C, dan 1400 hingga 1500 bagi seksyen D. Seksyen A soalan pengetahuan am. Agak susah juga la, tapi disebabkan soalan objektif, jawapan dah bagi, tinggal pilih jek mana-mana yang kita rasa betul.Seksyen B soalan Matematik pada aku senang-senang la soalan dia. Aku kan budak Matematik, jadi tak ada masalah untuk aku kira dan jawab. Cuma ada masalah tak sempat jawab jek. cisssss. Seksyen C esei bahasa melayu. Senang sebab boleh goreng. haha. Seksyen D esei bahasa inggeris. Soalan senang, boleh fikir, cuma nak translate isi ke bahasa inggeris jek yang masalah sikit. hehe. Tapi alhamdulillah secara keseluruhannya aku boleh jawab la exam PTD untuk kali pertama ni.Harap-harap lulus. Amin................

Semalam 16/4 aku ada ujian kecergasan dan exam juga untuk jawatan Penolong Penguasa Penjara kat Penjara Kluang, tapi aku tak pergi sebab masalah kesihatan. huhuhu. Macamana nak lulus ujian kecergasan kalau diri tak cergas kan. Takpe la kan. Mungkin rezeki aku lain kali.

Weekend ni, sabtu 20/4 aku akan ke Teluk Intan, Perak sebab ada kenduri kahwin saudara belah mak. Aku dan mak aku tak pernah kenal pun diorang ni. Kira diorang-diorang ni terjumpa saudara-mara kat facebook la. Program jejak kasih di Facebook. hahaha. Inilah bagusnya Facebook ni. Mempertemukan balik saudara-mara yang jauh-jauh. hehehe. Malam sebelum majlis tu, akan diadakan majlis surah, maksudnya majlis bertemu saudara-mara, berborak-berborak sambil makan-makan kot. Dapatlah jumpa saudara-mara yang tak pernah jumpa sebelum ni. Harap-harap ada awek-awek cun yang boleh dijadikan menantu untuk mak aku. hahaha.


Sekian sahaja update dari aku. Nanti aku update lagi ye. Salam rindu dan sayang dari saya Shahrazali buat semua rakan blogger.
Assalamualikum dan selamat berblogging...........
>>>>> Tahniah buat JDT yang menang ke atas Selangor malam tadi. hehehe. Luaskan kuasamu !!! Pagi ni game Manchester United plak. Harap MU menang bergaya. hehehe. GGMU.



4 comments:

Domu-kon said...

bagus2x..if ikhlas kita tolong orang..nanti Allah akan tolong kita..

InshaAllah..nanti ada rezeki shah kerja nanti..He knows what is the best for u.. :)

iAmCekbolat said...

haaaa buat beli rokok buat beli rokok . amboih !

btw kim salam awek awek cun tuh :)

AdaM Hawa said...

pekerjaan yang mulia tu.. moga Allah dapat bg ganjaran padamu adik..

MaYa MustWany said...

Allhamdullilah besar pahala mu shah.. :)

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA