Click here OK!

Followers

Sunday, 17 February 2013

AKTIVITI HARIAN - CERAMAH MAULIDUR RASUL

Assalamualikum semua.

Hari ni aktiviti aku selain makan dan tidur adalah menghadiri majlis sambutan Maulidur Rasul di perkarangan tapak pasar malam berdekatan Masjid Jamek Pekan Nanas, Pontian Johor. Majlis katanya bermula pukul 800 pagi, tapi aku, mak, akak dan asak-anak saudara rilek-rilek jek pergi pukul 915 pagi. Seperti yang dijangka, majlis belum pun mula lagi. hehehe.


Majlis bermula dalam pukul 930 pagi dengan ucapan, selawat oleh kumpulan marhaban masjid, dan berzanzi oleh juara berzanzi terbuka peringkat zon Pekan Nanas. Dalam pukul 10 baru la penceramah jemputan datang. Penceramah ini memang ditunggu-tunggu la oleh masyarakat di sini. Namanya Dato' Dr Hasan Ali. (maaf kalau salah nama diberi).


Pada aku dia penceramah yang sangat bagus. Pandai buat kelakar, pandai ambil hati orang, kata-katanya penuh dengan isi yang berguna. Cara dan gaya ceramahnya sangat terang dan jelas. Ada la sesekali aku terlelap masa tengah dengar ceramah tu, tapi selalu sangat terkejut dan terjaga sebab secara tiba-tiba ton suaranya tinggi gila sehingga menyebabkan aku yang terlelap ni terjaga secara automatiknya. hehe. Banyak yang diperkatakan yang berguna kepada masyarakat lebih-lebih lagi dia banyak menyentuh aspek kekeluargaan dalam mendidik anak-anak muda masa kini. Selawat yang dia persembahkan pun sangat indah kedengaran dan doa penghabisan sebelum mengakhiri ceramahnya pun sangat menyentuh perasaan. Kakak aku cakap ramai orang perempuan yang menangis semasa doa dibacakan.

Majlis berakhir dalam jam 1215 tengahari, then ada jamuan makan. Kat sini makan Nasi Minyak tapi versi 'Ambeng'. Kalau tak tahu macamana 'Ambeng' ni, tanya pakcik Google ye. hehehe. Dato' Dr Hasan Ali ni president bagi JATI yang mempunyai prinsip menegakkan 3 perkara iaitu IMR. I untuk Islam, M untuk Melayu, dan R untuk Raja. Jati n ada jual juga barangan-barangan mereka seperti baju, sticker, dan macam-macam lagi. Aku ada juga la beli baju sehelai. Baju-baju macam ni mana ada ada jual kat kedai kan. Jadi rasa bangga dan berbaloi rasanya daapt memiliki baju Jati ni.

Kepada anak-anak muda sekalian, hadirkanlah diri anda ke ceramah-ceramah agama atau majlis-majlis ilmu yang berdekatan. Dapatlah kita mengisi masa terluang dengan perkara berfaedah kan. Pahala pun dapat.
Ok, la sekian sahaja untuk hari ni. Assalamualaikum dan selamat berblogging....

4 comments:

♥ wawawawa ♥ said...

im back im back!
tp blog baru laa..meh laa follow lau sudi haha ^^

wawa dzr said...

im back im back! tp blog baru laa..meh laa follow lau sudi haha~

Domu-kon said...

teringin nak pergi..tapi tuntutan kerja nie..mengikat kaki..aduhaii

Shahril Nasir said...

Nak menghirup udara disini dlu...errrmmm masih segar...hehe,ko sihat?

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA