Click here OK!

Followers

Wednesday 3 October 2012

PENDAPAT SHAHRAZALI - BAGAIMANA MENJADI PENDENGAR YANG BAIK


Dalam hidup kita, banyak kisah yang ingin kita kongsi bersama rakan-rakan dan keluarga. Begitu juga orang lain. Jika kita jenis orang yang mereka percayai, mereka juga akan berkongsi dengan kita. Ada yang menceritakan pengalaman mereka, ada yang menceritakan apa yang mereka tahu, ada cerita sedih, ada cerita gembira. Untuk aku, aku selalu mendengar cerita atau masalah orang lain sebab aku selalu menjadi pendengar yang baik. Mereka selesa bercerita dengan aku. Banyak dah kisah-kisah yang aku dengar tentang banyak benda. Selain aku rasa aku menjadi tempat mengadu, aku juga rasa semua kisah-kisah mereka boleh dijadikan pengajaran dan tauladan buat aku di masa akan datang dan menjadikan diri aku semakin matang menghadapi kehidupan.

"npe ni awk nanis2?? shite tan ade bole denar masalah awk..."

Di sini aku kongsikan pendapat aku tentang bagaimana menjadi pendengar yang baik.
1.       Sentiasa memberi respon yang baik dan semulajadi apabila mereka bercerita.
Contohnya selalu angguk kepala menandakan kita paham atau setuju atau sentiasa bertanyakan apa jadi lepas tu atau sentiasa menyahut “oooo”, “emmm”, dan lain-lain. Jangan asyik memandang tempat lain atau tengok jam atau handphone jek. Tak manis la kan. Kalau boleh sentiasa tatap mata mereka kalau boleh tahan la. hehehe.
2.       Mendengar setiap cerita mereka dengan bersungguh, dan ingat part2 kemuncak supaya kita dapat ulas balik dengan nasihat berguna
Nasihat yang diberi mestilah yang logik dan tidak merepek. Mereka kadang-kadang bukan perlukan sangat nasihat kita, tapi cuma nak kan keprihatinan kita dan pandangan dari kita tentang masalah mereka. Bagi sahaja nasihat apa-apa untuk mereka dengar, tapi bukan paksa mereka untuk ikut nasihat kita. Apa yang penting, kita nasihat dengan ikhlas.
3.       Sentiasa memihak kepada mereka jika ada yang mereka tak puas hati. Biar mereka rasa masih ada lagi yang memihak kepada mereka walaupun orang lain tidak. Mereka kadang-kadang bercerita pada kita tentang seseorang. Jika boleh, sentiasalah memihak kepada mereka. Sokong mereka lebih daripada orang yang sakiti hati dia. Lepas tu, baru la bagi nasihat sikit-sikit.
4.       Lebih banyak mendengar daripada sama-sama bercerita. Kita seharusnya bagi peluang kepada mereka untuk bercerita panjang lebar. Biarlah mereka keluarkan semua yang terpendam. Tak perlu kita nak menyampuk cerita benda lain. Orang tengah macam tu, memang tak masuk apa-apa kalau kita buka cerita pasal lain.
5.       Jangan potong cakap mereka dengan cerita lain atau pasal keadaan sekeliling. Ini sangat penting bagi mereka yang betul-betul bermasalah. Mereka akan tersentap jika kita tiba-tiba keluar topik pasal benda sekeliling masa mereka sedang bercakap. Mereka mungkin akan hilang mood untuk bercerita dan terus muram
6.       Senyum jika mereka bercerita tentang kebahgiaan mereka dan rasa simpati jika cerita mereka menyedihkan. Kalau dah mereka beritahu mereka dapat sesuatu yang bagus, kita kena la sama-sama tumpang gembira, bukan memperlekehkan apa yang mereka dapat walaupun kita tak berminat dengan apa yang mereka dapat tu. Kalau mereka bersedih, kita juga harus kekal dengan mood sedih. Tunjuk yang kita ambil berat pasal mereka. Bukan apa, hanya untuk menguatkan hati mereka. Bersedih sekali bukan hanya bererti menangis sekali dengan mereka. Cukup sekadar kita diam dan tenangkan mereka dengan ayat-ayat yang tenang.
7.       Cuba selami cerita mereka dengan berfikir dan membayangkan kita ada dalam situasi mereka. Jadi kita cepat paham situasi mereka. Kadang-kadang apa yang mereka lalui, kita dah laluinya dulu. Jadi kita boleh nasihatkan mereka berdasarkan pengalaman kita. Kalau tidak pun, sekurang-kurangnya kita boleh beri nasihat yang munasabah jika kita betul-betul paham masalah mereka.
8.       Jangan menunjuk yang kita tahu semua benda semasa mereka bercerita. Walaupun info yang diceritakan atau kisah yang mereka ceritakan kita dah pernah tahu atau rasa sebelum-sebelum ni, cubalah berlakon yang kita belum pernah dengar atau tahu mengenainya. Ini supaya tidak menghilangkan mood mereka untuk bercerita.


Kesimpulannya, kita haruslah sentiasa bijak mengawal suasana dan situasi setiap kali ada orang bercerita kisah, pengalaman atau masalah kepada kita. Perkara paling penting sekali adalah keikhlasan kita untuk mendengarnya. Selain itu, tahap layanan kita kepada mereka apabila mereka berbicara juga amat penting.
Apa yang aku bebel panjang lebar ni hanyalah pendapat sendiri. Kalau ada silap dan salah, betulkanlah. Kalau ada pendapat lain, beritahulah ye.
Ok, assalamualaikum dan selamat berbloggging………………
-LIKE KALAU SUKA, SHARE JIKA BERGUNA-

15 comments:

LiNda said...

thankz sharing tips..aku rase aku pendengar yg baik kot sbb rmai kawan2 cari aku bile nk luahkan masalh..hihi.Tapi sape nk dgr masalah aku..sob sob ...:(

Jna marcello said...

thxs for shring the tips..and yes bestt sgtt klau dapat seorg yg akn jd pendgr yg baik untk kita..rasa tenang and lapang sikit dada klau da share dgn org yg mcm tu kan kan kan?

shahrazali said...

Linda :
emmmmm.. btol gk ek..aku pun sme..
aku susah nk cari org utk dgr masalah aku...



Jna marcello :
btol3.......carilah yang boleh dipercayai k....mcm sy..hehe..

nuyui a.k.a miss YUI said...

btol ni.. bukn mudah nak jd pndgr setia..

Domu-kon said...

susah nak cri pndgr baik,so, for all time being, hanya kgsi kat my bear je.hehe.ap pun btul la dgn shah ckp,stju sgt yg jgn tnjuk kta tau smua

KizZ said...

Fulamak..Dr.Love..

Bagus2..kiranya nak jadi pendengar yang baik kena pandai ikut genre cerita tu la kan..kalau sedih buat sedih..kalau hepi buat hepi..kalau seram buat-buat seram..

♥ wawawawa ♥ said...

betul2.. tp.. cmne lau cite org tu berulang-ulang kali. kite da taw da ape akan jd next? da mls dgr da haha~

shahrazali said...

miss YUI :
btol2...kena bersedia mental dan fizikal...hehehe...




Domu-kon :
cite ngn en. bear sure dia tak kan bosan dengar....hahaha...dia diam jek kan...





KizZ :
betul...kena pandai masuk dalam situasi....

mende ko pnggil aku Dr.Love..hahaha...




wawawawa :
cakap cara baik la....
contoh "haaaa,,ada ko pernah cite dulu, tp tak ingt sgt"..

insyaAllah dia cite pendek jek lepas tu..hehe..

tp klu nk jadi pendengar yg baik, dgr jek la walaupun dah berulang kali..

Everything's Everythings said...

Betul tu, yg dengar tu lebih baik dari yg bercakap ^^
kalau ada yg kita tak setuju sekalipun, tnggu dulu dia habis berhujah barulah kita terangkan point kita ;D

Maam aku ni jenis tak reti berkomunikasi, jadi pendengar je lah ^^

ஜ miss klanika ஜ said...

terasa diri ni pendengar yang baik . hehe

shahrazali said...

everythings :
mendengar lebih baik..klu byk bercakap, takut byk sakitkan hati org..hehehe...




miss klanika :
ye ker......boleh la kita kongsi masalah sme2...hehehe..

ZULHILMI TEMPOYAK said...

klu utk anak2 ada teknik khas tak..??

sja tnya walaupun xde anak lg..

bkl 2 4 5 tahun lg.. heee

♥ wawawawa ♥ said...

hehe rumah sy kat batu gajah je kot~ uitm SI ke dlu? salu laa jugak p... tp 2007 duk asrama, 2008 busy spm.. 2009 da p sabah..hehe =) lumut tmpt makcik sy, die stay dlm markas TLDM tu dlu.. skrg die stay ayer tawar.. tp SI mmg byk sedara sy ^^

iAmCekbolat said...

bolat tensyen jdi pendengar..=="

Putry said...

putry rasa putry bukan pendengar yang baik.. tapi putry pemegang rahsia yang baik.... haaaaaaaaaaa

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA