Click here OK!

Followers

Saturday, 8 December 2012

KITE BAKOO JEK KALORI TU


Membakar kalori bukan bererti hanya boleh dilakukan dengan berdiet sahaja. Kita juga boleh lakukannya dengan berolahraga. Berikut adalah antara aktiviti yang membantu untuk menurunkan kalori dalam tubuh kita. Percaya atau tidak, hanya dalam masa 30 minit, kita boleh membakar sejumlah 300 kalori. Jadi tunggu apa lagi. Jom kita mulakan latihan-latihan ni.


SQUASH


Istimewanya sukan aquash ini, kita tidak perlu menunggu sehingga 30 minit untuk membakar kalori. dalam 15 hingga 20 minit, olahraga ini sudah mampu membakar 300 kalori. Ini kerana kita akan terus berlari tidak kiralah cepat atau lambat. Tambahan lagi, sukan ini memerlukan kita memberi reaksi yang cepat dan beri tumpuan untuk memukul bola. Ini pun dah banyak bakar kalori kita.



LARI DI TEMPAT YANG TIDAK RATA


Berlari di tempat yang tidak rata akan lebih mudah membakar kalori berbanding berlari kat trek. Ini kerana kita perlukan lebih banyak stamina untuk berlari di tempat yang berbatu ataupun berumput. Kesukaran inilah mmbantu untuk membakar kalori dengan lebih cepat. Berlari 30 minit untuk membakar 300 kalori.



STEPPER


Bagi yang ada alatan ni, boleh la gunakannya namun ia agak lambat sedikit untuk menurunkan kalori. Untuk mencapai 300 kalori dalam 30 minit, kita harus mengatur alat pada tahap kelajuan 5. Pertahankan tahap kelajuan tersebut hingga selesai. Kalau penat, perlahankan langkah ok.



BERENANG


Bagusnya berenang ni, kita akan melatih seluruh otot tubuh badan dalam 1 latihan. Sebab seluruh otot akan bergerak sehingga lebih banyak kalori terbakar. Hanya perlukan 20 minit untuk membakar 300 kalori. Tapi kena la berenang 'non-stop' serta variasikan gaya renang sehingga seluruh otot tubuh terlatih dengan baik.



LOMPAT TALI


Latihan ini membakar 300 kalori hanya dalam masa 15 minit. Pantas, mudah dan tidak perlu mengeluarkan banyak wang. Boleh dilakukan bila-bila masa dan di mana-mana sahaja. Tapi kita kena terus melompat dengan kelajuan yang sama dan tidak boleh melambatkan lompatan kerana tali tidak akan berputar. 




SUMBER : MAJALAH KESIHATAN

"LIKE KALAU SUKA, SHARE JIKA BERGUNA"

SELAMAT MENCUBA

UTAMAKAN KESIHATAN ANDA
PESANAN DIBAWAKAN KHAS 
DARI SEMBANGSHAHRAZALI
UNTUK PEMBACA SETIA BLOG INI

Ok, assalamualaikum dan selamat berblogging..........
>>> Masih berada di Residence Inn, Cherating. Bercuti bersama keluarga. Selamat bercuti kawan-kawan...

5 comments:

Domu-kon said...

bila baca cara nak bakar kalori tu.. ase teruja.. tapi hilang bila baca shah tgah bercti kat cherating..bezzzznyaa.....


p/s: jeles

Jna marcello said...

Hidup sihat ;))
Nice sharing ;)

Steffany Daph said...

(: agaknya kalo setakat jogging berapa kalori hilang ? info yg bagus.

CekbOlat-bOlat said...

alahhhh . *sigh*

nak gemukkkk jugak . hohohh

J.Syazwana said...

aku teringin nak belajar berenang tapi takutttt. hahaha !

Popular Posts ( All Time) ENTRI PALING BANYAK DIBACA